Grups veïnals, entitats ecologistes i agricultors enforteixen el front comú per frenar el creixement urbanístic al delta del Llobregat, una mobilització que es visualitza amb crítiques a la construcció de nous habitatges i amb la fèrria oposició als ambiciosos projectes d'ampliació de l'aeroport i del port de Barcelona. En una acció sobre el terreny organitzada aquest dimecres, Ni un pam de terra, Zeroport, SOS Baix Llobregat, Depana i la Unió de Pagesos han tornat a posar de relleu que més ciment i infraestructures resulten "incompatibles" amb la protecció mediambiental del delta.
L'obertura recent, per part de la Comissió Europea, d'un procediment d'infracció contra Espanya per deixadesa en la tutela de les franges més sensibles del delta del Llobregat, integrades a la xarxa Natura 2000, s'ha interpretat com un reconeixement a les veus que, des de fa temps, han estat denunciant greuges sobre el pulmó verd que limita amb l'aeroport. "És una zona d'especial importància ambiental i agrícola que ha patit enormes agressions al llarg dels anys a causa del creixement urbanístic i d'infraestructures", mantenen les entitats proteccionistes, i lamenten que s'ignori l'advertiment europeu.
"Veiem amb preocupació com els diferents responsables polítics s'espolsen les responsabilitats de la situació crítica en què ens trobem i es passen la pilota entre les diferents administracions, Govern central, Generalitat i ajuntaments, amb pronunciaments que, més enllà dels matisos retòrics, evadeixen la seva responsabilitat per dur a terme les actuacions urgents de preservació del delta".
En l'oposició a l'ampliació del port i l'aeroport, els proteccionistes han trobat el suport dels ajuntaments del Prat, Gavà i Castelldefels, que han alertat insistentment sobre la necessitat de blindar el delta davant de l'interès d'Aena per allargar la tercera pista de l'aeroport Josep Tarradellas. Per als municipis, l'espai natural que es posaria en risc és “insubstituïble”. També la tinenta d'alcalde d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, va manifestar recentment que "no és necessari un aeroport més gran" i va fer una crida a la "responsabilitat" i a desenvolupar "polítiques que protegeixin la natura". L'aturada del trànsit aeri arran de la pandèmia ha forçat Aena a retardar tres anys els seus plans de creixement a Barcelona, però el projecte es continua defensant com a necessari.
L'aliança dels col·lectius ecologistes amb els consistoris s'esquerda pel que fa al creixement del parc d'habitatges. L'acció d'aquest dimecres ha estat convocada al Prat, prop de les obres de l'ARE Eixample Sud, una promoció de més de 1.200 habitatges. L'Ajuntament defensa el projecte per eixamplar el nucli poblacional i millorar l'oferta, però els ecologistes s'hi mostren contraris, i s'oposen igualment a noves promocions a la zona de Gavà. "Els ajuntaments de la zona són còmplices de la invasió de ciment", critiquen.